det är bättre att vara otrogen än trogen utan att vilja det



Kommentarer
Postat av: Mickisela

otrohet är ingenting posetivt! om man är tillsammans med en person och inte vill vara trogen mot den finns det inte tillräckligt med känslor för ett förhållande.



FAST jag har varit med om att otrohet EN gång har reparerat ett ostabilt förhållande. för det kan få en person att inse hur mycket den älskar sin partner. man aldrig kan det vara positivt för det förstör så mycket för den andra. man tappar tillit för varandra och allting blir svårare.

2011-03-23 @ 16:33:38
URL: http://mickisela.blogg.se/
Postat av: alexandra axner

Jag har jättemycket blandade känslor angående otrohet och alltid när ämnet kommer upp tycker jag det är kul att vara med å diskutera. Jag har blivit bedragen och det är tyvärr många av mina vänner som också blivit det.

Det börjar kännas mer eller mindre som en vana?! Och det är sjuuuukt! Jag anser att otrohet är ett tecken på svaghet, nyfikenhet eller helt enkelt att man tröttnat på de förhållandet man är i.



Men jag tror inte att bara för man är otrogen så älskar man inte sin partner, självklart är det nog så i vissa fall. Men oftast är det nog bara att man vill både ha av kakan och äta den.



Men jag ser inte heller otrohet som nånting positivt. Men nu i efterhand är jag nästan glad att mitt ex var otrogen, för jag har växt enormt som person och jag vet nu att det bara var han som förlorade på det!



Det har självklart fört med sig vissa dåliga egenskaper hos mig, som tillexempel ovanlig svartsjuka från min sida, vilket inte alls är bra. Men annars ser jag bara mig själv som den vinnande parten.



Otrogen en gång, alltid otrogen. Och det är jag helt säker på! Och för sin egen skull tycker inte jag att man ska förlåta otrohet. Av egen erfarenhet så funkar det inte alls bra. Man ska visa att det är fel!



Oj..Nu blev det visst gaaanska mycket åsikter från mig. Men det är ett gansks känsligt ämne och jag tycker det är kul att dela med mig och höra andras åsikter också!



Kram på dig Julia förresten! Längesen man såg dig!

2011-03-23 @ 19:03:49
URL: http://aalexandraaxner.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det beror på hur man definerar ordet otrohet. Vad som är att vara "otrogen" för varje individ.



Personligen så tycker jag att det finns en skillnad på att älska någon och att känna lust till någon. Många tjejer/killar har en tendens att känna lust till många, medans de innerst inne bara kan älska få. På så sätt kan de utnyttja andra människor genom att utföra sin lust på dom, och samtidigt spela med och emot sin partner som de älskar.



Vissa människor är otrogna en enda gång och ser det som ett misstag, medans de för andra blir ett mönster. Då har de den svagheten inom sig att de inte ser någon skyldighet att vara sin partner trogen, vilket är en ful egenskap om man i samma hetta lovar sin partner tillit och respekt. När man är otrogen så motarbetar man den där respekten som alla förhållanden bör ha.



Sedan kan man diskutera vilken som är det svarta fåret i det hela. Den första man kan utesluta är den som blir utsatt för otrohet, eftersom det är den som blir ett offer utan att under några som helst omständigheter förtjäna det. Den spelar i normala fall inte mot någon medans det är flera som spelar emot den.



Enligt många är det personen i fråga som partnern är otrogen med som är den största boven. Eftersom det är den som skriver ett sorligt kapitel i deras kärlek, som ofta kan skilja deras vägar åt. Det är också den personen som driver otroheten framåt och som låter killen/tjejen utveckla sitt mönster. Ett mönster som i många andras ögon sänker den personens människovärde. Att vara den som kan bidra till att en person förlorar rimliga gränser är så att säga också en ful egenskap.



Nu kan man tycka att man inte kan skylla på någon annan än den som är otrogen. Men målet borde vara att i framtiden minska otrohet, och då kan man inte börja hos dom som har den lusten inom sig eftersom den finns för att människor gör sig tillgängliga för dessa personer. Om dessa människor däremot slutar göra sig tillgängliga för att tysta deras luster, så kommer lusten så småningom avta inom dom. De kan inte vara otrogna, om det inte finns någon att vara otrogen med.



Föresten så tycker jag att din rubrik "det är bättre att vara otrogen än trogen utan att vilja det" talar om vilken insnöad syn man kan ha på otrohet och kärlek. Kanske säger det en del om hur du själv blivit behandlad och hur du har behandlat andra. Det är viktigt att komma ihåg att det finns inte många friska människor som inte vill vara trogna, utan i det här fallet handlar det om människor som har för stora frestelser vilket i sin tur leder till ett behov om det utvecklas. Människan är skapad så, vi dras till det förbjudna. Men det är också vi som väljer våra vägar, och eftersom vi bara ser den väg som är framför oss så är det svårt att efter ett virrvarr av vägskäl i själva otroheten förutse vad det kan ge för konsekvenser. Vi påverkas och reagera alla olika. Men det viktigaste är att man vet inom sig att otrohet är fel och att man inte förlorar den vetenskapen.



Sedan finns det olika sorters otrohet. Fysisk och psykisk. Frågan man ska ställa sig själv är då vart man sätter sina egna gränser. Är det rätt att ens partner älskar någon annan mer än vad han/hon älskar en själv, eller går gränsen när de utför fysisk beröring gentemot en annan även fast inga känslor är inblandade? Eller krävs båda delarna för att det ska räknas som otrohet?



Det kan bara du avgöra vad din ideologi är, vart du står i ditt hjärta.

2011-03-23 @ 23:19:27
Postat av: Cc

2011-03-25 @ 22:42:39
Postat av: Cicci

Hej julia!

Min kille va otrogen mot mig och det fick jag höra av mina kompisar! När jag fick reda på det kändes allt som skit, men bara för några minuter, efter dom minuterna skrattade jag bara åt det, men allt va ett skämt! Hela jag kände att jag själv var ett stort jävla skämt. Jag skrattade och skämtade om det fast det va något som hade skadat mig enormt innombords. Jag kände mig som en bland miljoner och alla miljoner va bättre än mig på alla sätt och vis. Jag gjorde slut efter att jag hade samlat mig och förstått allvaret i det hela. I början va han bara dryg mot mig och behandlade mig som skit men jag visste att han ångrade sig, riktigt långt inne visste jag det! En kompis till mig, hennes kille va otrogen och dom blev tillsammans igen endå, just då förstod jag inte hur de kunde bli det efter det han hade gjort men när min kille gjorde samma sak så förstod jag det, man kan bara inte dölja sina känslor! Jag förlät min kille konstigt nog, och vi blev tillsammans igen, vi är fortfarande tsm men varje dag jag träffar honom eller varje gång jag kysser honom så tänker jag på det... Det hemska han gjorde mot mig, det som fick mig att bli rädd för kärleken! Jag tycker om honom så förbannat mycket och vill aldrig att det ska ta slut. men jag är alltid lika rädd för att han ska göra det igen.



Så jag tycker att otrohet är fel men det beror på hur långt partnern har gått med den andra och om man är villig att förlåta och ge det en chans till som jag gjorde.



P.S. grym blogg!

2011-03-25 @ 22:58:25
URL: http://reallyfancyface.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0