homosexualitet - ur eddies egna ögon

jag satt & fuderade förut över något intressant att blogga om. & i samma stund satte jag mig sedan och skrev några korta frågor till en bekant som är homosexuell. så underbart snäll som han är så ställde han upp på att berätta endast för er, mina läsare, om hur det har varit för honom som homosexuell. jag tycker att det är riktigt fint och på något sätt så finner jag så mycket lugn hos homosexuella personer. det finns allt för mycket fördomar & annat kring detta tema, därför tänkte jag att det kunde vara kul för er att läsa ur ett annat perpektiv..

hur gammal var du när du själv insåg att du var gay ?
när jag verkligen insåg när jag var gay var väll i 15 års åldern, jag hade förträngt det i alla år och då insåg jag att jag skulle vara gay hela livet och att jag inte kunde ändra på det hur mycket jag än ville, kommer ihåg att jag var i skolan och jag gick in på toan och grät hehe.

hur reagerade din familj samt andra personer i din omgivning ?
min familj sa ingenting, min mamma brydde sig inte och min farmor var ju lebb så min pappa hade inte så mycket att säga hehe, mina kompisar stöttade mig och ingen sa upp kontakten med mig, jag är ganska lyckligt lottad hehe, men det är inte alls vanligt att man blir utslängd som många tror, föräldrarna blir oftast chockade och vet inte riktigt hur man ska hantera det, dom vänjer sig med tiden det brukar oftast vara så.

märker du av någon skillnad på folks bemötande innan -och efter du gick ut med att vara homosexuell ?
ja det gör man, men det kan också vara till det bättre, jag mådde mycket bättre och var mer gladare och det kändes som man släppt 100 kg från ryggen allt kändes lättare, finns också forskning som visar att man blir psykisk sjuk om man förnekar och försöker ändra ens sexuella läggning, vilket jag blev, men alla blev mer glad för min skull och många beundrade mig.

vilka fördomar är de vanligaste du stöter på ?
Hmmm, jag stämmer väldigt bra in på stereotypen hos homosexuella, jag tar hand om mitt utseende och jag piffar till mig med smink ibland , då bara lite mascara och puder, och jag klär mig väldigt ''bögigt'' som många skulle kalla det, det jag stöter på mest är att bland heterosexuella killar tror att jag vill ha sex med dom, varför vet jag inte men liksom alla vill ju inte ha sex med alla, det gäller även mig, ibland kan vissa vara retsamma och säga i stil med: aah jag vet att du vill ha sex med mig men du är en äcklig bögjävel, då brukar jag svara i stil med: nej du är för ful att ens röra, visst det är elakt men vad man ger får man tillbaka, men jag brukar även döda fördommar då jag tex är på fest, killarna kollar in mig sakta men säkert och upptäcker att jag är som vem som helst, dom brukar till och med komma fram och säga att jag dödat deras fördommar och det är väldigt härligt att jag kan bidra med det.

om du skulle ge tips till andra homosexuella som vill "komma ut", vad skulle det då vara ?
att inte skynda på allt, ta allt i din egen takt, och kom ut till dina nära och kära öga mot öga, det hjälper dig att möta konflikter och du blir starkare, ryggar vänner tillbaka så be dom dra åt helvette vad ska du med falska vänner till? sen ska du komma ut för dina föräldrar först, dom betyder mest och det blir lättare att komma ut till andra om ens föräldrar är vid ens sida, vissa kanske inte tror mig men du kommer att bli så mycket lyckligare, om du undrar över barn och så så löser det sig, den frågan kan ni ta i framtiden.

kan du berätta lite kort om din egna historia kring hur du vågade komma ut som homosexuell ?

jag kom ut den 18 augusti 2008, jag satt vid msn med en vän och tänkte bara asså nu ska det bli av, så jag skrev en text och la ut det på BDB och sen gick jag ut och rökte, fick minst 150 kommentarer om att dom alltid vetat och att dom älskade mig, den 19:e var det skolstart opch då skulle jag börja nian, det var nog den nervösaste dagen i mitt liv, alla kollade på mig och det var tyst i korridoren tills mina vänner kom och kramade om mig hehe :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0